Page content

article content

De AVG, een mooie kans om te leren scrummen

Zegt de datum 25 mei 2018 jou iets? Op deze dag wordt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht. Dit is een Nederlandse wet die is afgeleid van de EU richtlijn GDPR (General Data Protection Regulation). De AVG vervangt de Wet bescherming persoonsgegevens en is in een aantal opzichten veel strenger dan de bestaande wet. Ook met betrekking tot de boetes die je als bedrijf bij overtreding kunt krijgen: 4% van de jaaromzet, maximaal 20 miljoen euro.

“Moet ik daar als B2B bedrijf iets mee dan?”

Als marketeer in een B2B onderneming denk je misschien dat deze wet niet op jullie van toepassing is. Jullie leveren immers niet aan personen, maar aan andere organisaties. Dat is waar, maar je hebt natuurlijk wel contact met personen binnen die bedrijven. En jullie hebben van deze personen ook gegevens opgeslagen. Zoals e-mailadressen, telefoonnummers, persoonlijke voorkeuren en correspondentie: in de financiële administratie, een CRM systeem, een mailprogramma en wellicht in een marketing automation programma. Los van deze marketing data valt de personeelsadministratie ook onder de nieuwe wet.

“Moet ik daar als marketingmanager iets mee dan?”

Als ik marketingmanagers vraag of ze zich voorbereiden op de AVG, krijg ik bijna standaard als antwoord: “Dat laten we over aan de ICT afdeling”. Marketeers lopen niet warm voor juridische onderwerpen en dat is begrijpelijk. Maar toch is deze houding niet verstandig. Ik geef vier redenen:

  1. De boetes en imagoschade zijn te groot om deze wet te negeren;
  2. De AVG beïnvloedt de relatie en de communicatie met je klanten. Dat kun je niet delegeren aan de afdeling ICT;
  3. De AVG heeft invloed op alle verwerkingen van persoonsgegevens, zowel in eigen huis als uitbesteed aan leveranciers. Deze verwerkingen zijn vaak van strategisch belang zijn voor de realisatie van commerciële doelstellingen. Je wilt toch niet dat straks anderen gaan bepalen dat je bepaalde informatie niet meer mag verwerken of bepaalde leveranciers niet meer mag inschakelen?
  4. De AVG biedt een kans om de maatschappelijke verantwoordelijkheid van jullie onderneming ook zichtbaar te maken. Door actief en zorgvuldig de implementatie van deze wet ter hand te nemen.

Neem dus als marketingmanager het initiatief. Of sluit je actief aan bij een al in gang gezet project van je ICT collega’s.

AVG en scrum, twee vliegen in één klap

In de dynamische en snelle wereld waarin wij leven blijken traditionele projectmanagement methoden te star. Steeds meer organisaties schakelen daarom over op agile werkwijzen. Daarbinnen is scrum de meest toegepaste vorm van agile werken. Vanuit de ICT verovert scrum momenteel in rap tempo ook het communicatie- en marketingwerkveld. Hebben jullie nog geen ervaring met scrum, maar wil je daarmee wel aan de slag, dan is de AVG een prachtig pilotproject. Daarmee sla je dan mooi twee vliegen in één klap: zowel een AVG-proof organisatie als een stevige eerste ervaring met scrum.

Test je kennis over de nieuwe privacywet

Wat weet jij over de AVG? Test jezelf in 10 vragen en kom erachter of je expert bent, lekker op weg of beginner:

Naar de test.

Comment Section

0 reacties op “De AVG, een mooie kans om te leren scrummen

Plaats een reactie


*