Page content

Wat is lead nurtering eigenlijk en hoe doe je dat?

article content

Wat is lead nurtering eigenlijk en hoe doe je dat?

Advice_LeadNurturing

Tijdens het B2B Marketing Forum op 16 maart zal Yvette Gietelink, senior Programma Manager bij spotONvision, een workshop verzorgen over lead nurturing. Het wordt een praktische workshop waarin je als deelnemer oefent op een praktijkcase. In dit blog verken ik het onderwerp lead nurturing, zodat je goed voorbereid aan de workshop kunt beginnen.

In mijn blog op LinkedIn beantwoord ik de volgende vragen:

  • Wat is lead nurturing?
  • Waarom is lead nurturing belangrijk in B2B marketing?
  • Hoe doe je het?
  • Wat heb je ervoor nodig?

Wat is lead nurturing?

Voor ‘to nurture’ vind ik vier vertalingen met een net iets andere invalshoek: voeden, verzorgen, opvoeden en grootbrengen. En eigenlijk zitten alle vier die invalshoeken in het proces van lead nurturing besloten. Lead nurturing is het klaarmaken van verkoopkansen voor overdracht aan het salesteam. Daar vinden we het grootbrengen. Om zo’n verkoopkans groot te brengen, moet hij verzorgd worden en dat komt, net als bij levende wezens, vrij nauw: te veel water is niet goed en te weinig ook niet. De voeding bestaat uit content, relevante informatie aan de koper afgestemd op de fase in zijn koopproces. En bij dat grootbrengen komt af en toe ook wat opvoeding kijken: behoed de koper voor de valkuilen die er op zijn pad komen.

Het is dus echt een zorgvuldig proces, waarin het de kunst is om wel steeds op het juiste moment en op de juiste plaats in beeld te zijn. Je wilt voorkomen dat de koper het gevoel krijgt dat hij wordt opgejaagd, maar ook dat een ander er met jouw lead vandoor gaat. Je benut de tijd om een relatie op te bouwen. Marketing automation leverancier Marketo geeft dit in zijn definitie van lead nurturing heel goed weer: “The process of building relationships with qualified prospects regardless of their timing to buy, with the goal of earning their business when they are ready.”

Lees verder op LinkedIn

Comment Section

0 reacties op “Wat is lead nurtering eigenlijk en hoe doe je dat?

Plaats een reactie


*