Page content

Online niet vindbaar: hoe erg is dat?

article content

Online niet vindbaar: hoe erg is dat?

Professionele diensverleners online niet vindbaar

Foto: Barbara Yoke-Wee Loh via Freeimages

 

Veel professionele dienstverleners zijn online niet vindbaar op de terreinen waarop ze werkzaam zijn. Ze willen zichtbaar zijn in de markt en spreken over ‘thought leadership’ en personal branding van hun professionals. Maar als je in Google zoekt op een paar relevante zoekwoorden, dan schitteren ze door afwezigheid. Hoe erg is dat?

In dit blog leg ik uit waarom je niet alleen de boot mist bij nieuwe klanten maar ook een steeds grotere kans loopt om opdrachten van bestaande klanten mis te lopen.

De rol van de afdeling inkoop

Met een chagrijnig gezicht kwam Karel de cursusruimte inlopen en smeet zijn tas op de tafel: “Heeft mijn grootste klant ons niet op de shortlist gezet voor een groot project. En weet je waarom? Omdat de afdeling inkoop bij de selectie van bureaus enkel is uitgegaan van Google.” Karel was die middag leergieriger dan in de eerste workshop.
Deze gebeurtenis is een illustratie van hoe de wereld aan klantzijde verandert en hoe belangrijk het is om online gevonden te worden op de expertises die je als bureau in huis hebt. Karel kwam er toevallig achter dat zijn bureau niet was geselecteerd. Hoeveel opdrachten loopt jouw bedrijf mis zonder dat je er weet van hebt?

Online vindbaarheid zorgt voor nieuwe klanten

Om opdrachten te werven kun je als professionele dienstverlener vijf verkoopstrategieën hanteren. Ik heb ze in mijn vorige blog uitgebreid beschreven. Hieronder vind je ze in een schema. Online gevonden worden door je doelgroep is daarin de vijfde strategie. Die strategie richt zich primair op organisaties, die nog niet bekend zijn met jouw bedrijf. Ze gebruiken Google om tot een short list te komen. 90% van de zoekers kijkt niet verder dan pagina 1. Dus het eerste doel is om op die pagina te komen. 50% van de zoekers klikt op het eerste of tweede zoekresultaat. Sta je op 10, dan maak je nog maar 2% kans op een klik. Tweede doel is dus om zo hoog mogelijk op pagina 1 te komen.

 

de 5 verkoopstrategieën voor professionele dienstverleners

de 5 verkoopstrategieën voor professionele dienstverleners

Maar ook bestaande klanten zoeken online

Het verhaal van Karel laat zien dat online vindbaarheid niet alleen van belang is voor het werven van nieuwe klanten. Ook bestaande klanten gebruiken in toenemende mate Google om tot een short list te komen. Ik zie daarin twee patronen. Ten eerste dat de besluitvorming in grote organisaties complex is en dat hierbij veel personen betrokken zijn. Wie mag meepraten bij het maken van de short list? In organisaties met een machtige inkoopafdeling kun je nog zulke goede relaties hebben met de directe klant, als de afdeling inkoop niet weet wat je kunt, loop je alsnog de opdracht mis.
Een tweede patroon is dat ook klanten die wel op de hoogte zijn van jullie expertise, in toenemende mate Google gebruiken om te toetsen hoe actief en professioneel jullie met je vak bezig zijn. Het online delen van kennis is steeds meer een basisvoorwaarde voor business aan het worden.

Complexe besluitvorming

Complexe besluitvorming

Googlen op jouw expertise, dat is vaak schrikken

In mijn workshop ‘Gevonden worden door mijn Doelgroep’ laat ik mijn cursisten Googlen op de zoekwoorden en -zinnen die hun potentiële klanten naar alle waarschijnlijkheid gebruiken om een expert te vinden. Vaak is dat schrikken: zelf zijn ze niet vindbaar, maar een belangrijke concurrent wel. Maar even vaak vinden zij op pagina 1 geen enkele actuele relevante content van een concurrent, hooguit een paar kennisinstituten en uitgevers. Met een beetje inspanning sta je dan al gauw hoog op pagina 1. Dat overkwam mijn oud-collega Job van den Berg toen hij een blog schreef over het verkrijgen van draagvlak voor windmolenparken. Het was een zeer actueel thema, waarover nog maar weinig adviesbureaus hadden gepubliceerd.

Blog Job van den Berg over draagvlak windmolenparken

Blog Job van den Berg over draagvlak windmolenparken

Naam en reputatie helpen een handje

Boodschap: ook al heb je een hele trouwe klantenkring, dan nog moet je werken aan je online vindbaarheid om geen omzet mis te lopen. Een troost hierbij is, dat je naam en reputatie een handje helpen. Op pagina 1 komen is dan vaak al voldoende, je goede reputatie doet de rest.

 

Wil je meer weten over gevonden worden door je doelgroep? E-mail of bel (06-15014732) mij.

 

Comment Section

1 reactie op “Online niet vindbaar: hoe erg is dat?


Door luuk verburgh op 5 september 2016

Herkenbaar Hans, goed verhaal. Ik test ook vaak of ik zelf op mijn expertise gebieden nog vindbaar ben (en dus ook ons bedrijf). We moeten hier zelf als bedrijf continue scherp blijven en ook de bedrijven die wij ondersteunen hierop wijzen

Plaats een reactie


*