Page content

The making of Nectar Marketing, deel 1

article content

The making of Nectar Marketing, deel 1

gevonden worden door je doelgroep

Na 28 jaar als marketing expert te hebben gewerkt voor verschillende werkgevers, ben ik op 1 augustus 2015 het spannende, maar ook onzekere, bestaan van zelfstandig professional ingestapt. Hoe verwerf je als nieuwkomer op de markt je plekje? En red je dat helemaal met de inbound marketing filosofie (zorgen dat je gevonden wordt, in plaats van zenden)? In een serie blogs deel ik mijn ervaringen, successen én teleurstellingen, als leerstof voor anderen.

Inbound marketing voor professionele dienstverleners

Het begint allemaal met de propositie: wat ga je leveren aan wie? Is daar vraag naar? Is het onderscheidend genoeg? Kun je er je boterham mee verdienen? Als marketeer heb ik in zeer uiteenlopende organisaties gewerkt, b2b en b2c. De laatste drie jaar heb ik mij gespecialiseerd in inbound marketing, gericht op professionele dienstverleners en professionals. Ik merkte dat in bedrijven, waarin sales en productie niet strikt gescheiden zijn, er op het gebied van marketing en sales nog veel winst te behalen valt. Niet alleen zelfstandig professionals moeten hun eigen werk binnenhalen, dat geldt net zo goed voor professionals in loondienst. Er is geen sales afdeling aan wie ze dat kunnen overlaten. En zelf hebben ze er niet voor doorgeleerd.

Of er vraag naar is? De praktijk zal het uitwijzen

Mijn workshopprogramma ‘Gevonden worden door mijn doelgroep’ voorzag binnen Royal HaskoningDHV in een behoefte. En ik merkte, niet onbelangrijk, dat ik er zelf ook veel plezier in had. Het geeft veel voldoening om collega’s nieuwe inzichten bij te brengen, die ze direct in de praktijk kunnen toepassen. En zo ontstond de focus: b2b inbound marketing gericht op professionele dienstverleners en professionals. En de propositie: maatwerkadvies voor bedrijven, workshops voor professionals. Ik stelde vast dat deze propositie onderscheidend was en dat ik er een redelijke boterham aan zou kunnen verdienen. Of er echt vraag naar is? Dat moet de praktijk uitwijzen. Ik heb inmiddels wel geleerd dat marktonderzoek naar nieuwe concepten geen betrouwbare resultaten oplevert. Gewoon doen, ervaren en bijstellen. Agile marketing noemen ze dat.

Bedrijfsnaam of eigen naam?

En dan een bedrijfsnaam. Ik kom uit een reclamefamilie: Hansnel Reclamemakers is opgericht door mijn opa en jarenlang gerund door mijn oom en vader. Het was in de jaren zeventig het enige reclamebureau dat reclame maakte voor zichzelf, met onder andere advertenties in de Elsevier. En het werd daarmee in die tijd het meest bekende reclamebureau van Nederland. Gewoon door op zichzelf toe te passen, wat het aan anderen verkocht. Dat is wat ik ook wil: “practice what you preach”.

Advertentie Hansnel Reclamemakers in jaren '80

Nog steeds vragen – meestal wat oudere – mensen als ik mij voorstel: “ben jij familie van?” Om die reden zou het voor de hand liggen om te doen wat de meeste zelfstandigen doen: werken onder mijn eigen naam. Maar een bevriende ondernemer wist mij te overtuigen dat je beter een echte bedrijfsnaam kunt kiezen: “Hans, dan word je veel serieuzer genomen, dan ben je niet de zoveelste eenpitter.” En ik merk dat het werkt: bij het zoeken van vergaderzalen voor mijn workshops zei een dame van een locatie tegen mij: “wij zouden het geweldig vinden als jullie voortaan al jullie trainingen bij ons gaan geven”.

De naam vertelt een verhaal

Maar belangrijker nog: de naam van je bedrijf kun afstemmen op je missie en visie. En dan heb je gelijk al een gespreksonderwerp en een verhaal om te vertellen. Ik moest dus iets zien te vinden dat paste bij de filosofie van inbound marketing: zorgen dat je gevonden wordt in plaats van zenden om gehoord te worden. Nectar was een ingeving. Ik was er direct enthousiast over: hoe doen bloemen hun acquisitie? Ze staan op een vaste plek en moeten dus gevonden worden. De associatie met de natuur sprak mij aan en doet het in de regel ook goed.

Verblind door enthousiasme

Mijn enthousiasme zorgde ervoor dat ik op internet slechts vluchtig controleerde of deze naam voor een marketingadviesbureau ook echt beschikbaar was. Nadat ik hem bij de Kamer van Koophandel had ingeschreven (dat kon dus in ieder geval), wees een vriend mij op het bestaan van een Nectar Marketing in de VS, gelukkig alleen lokaal actief. En bij het aanmaken van mijn Twitteraccount ontdekte ik dat er enkele jaren geleden ook een andere Nectar Marketing in de VS actief moet zijn geweest, waarvan het Twitteraccount nog bestaat. Ik moest daarom kiezen voor @Nectar_B2B.  Verblind door enthousiasme ging ik dus bijna de fout in. Het kwam goed met de naam en ik krijg er mooie reacties op.

 

In een volgend blog vertel ik over de eerste inbound marketing stappen van Nectar Marketing.

Comment Section

0 reacties op “The making of Nectar Marketing, deel 1

Plaats een reactie


*